بررسی این موضوع که چگونه شوره سنگ را برطرف کنیم یکی از مواردیست که باید در ابتدا علت موضوع را متوجه شده تا موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش را برگزینیم. شوره سنگ نما را چگونه برطرف کنم؟ این سوال متاسفانه زمانی رخ می دهد که به فکر پیشگیری نبوده ایم و الان به دنبال درمان هستیم. اما نکته مثبت اینجاست که قابل برطرف شدن و اصلاح است. در متن های دیگر سایت کالاساخت به سه علت اصلی شوره سنگ اشاره داشتیم. انتخاب سنگ ضعیف، استفاده از ملات نامرغوب و آب پراملاح اصلی ترین دلایل شوره زدن سنگ هستند. بنابراین با توجه به درصد شوره و هر کدام از علت های بالا می توانیم نسبت به برطرف کردن آن اقدام نماییم. با ما همراه باشید.

حالت اول؛ سنگ نما درصد جزئی شوره زده است

در این هنگام متوجه می شویم که سنگ نما جنس و کیفیت خوبی داشته و علت اصلی شوره زدن سنگ می تواند ملات سیمان یا آب پراملاح باشد. بنابراین می توانیم با راهکار هایی ابتدایی و ارزان این مشکل را برطرف کنیم. پیشنهاد اول کالاساخت این است که با وسایلی همچون گونی نخی، دستکش باغبانی، جارو، برس، فرچه یا چنین مواردی شوره را برطرف کنیم. یعنی آب به سنگ نرسد و با این وسایل شوره یا سفیدک ها را به پایین بریزیم. روش دوم هم این است که با فشار آب(کارواش خانگی)سطح سنگ را شسته و بنابراین شوره ها را از بین ببریم. روش شستن با آب همراه با اما و اگر است. در برخی موارد آب رسیده شده به سنگ خود مجدد موجب شوره بستن سنگ می شود. اما باز هم چون بسیار راحت و ارزان قیمت است به نظر می آید که امتحانش ضرری نداشته باشد.

شوره بر سنگ نما

حالت دوم؛ سنگ نما درصد بسیار بالایی شوره زده است

در این موقع متوجه می شویم که سنگ تراورتنی که خریداری کرده ایم جنس نامرغوبی داشته است. البته موضوع کیفیت ملات سیمان و آب را نیز باید در نظر بگیریم اما اگر سنگ جنس ضعیفی داشته باشد بالافاصله پس از اجرا به اندازه ای شوره می بندد که تماما سفید می شود. در این حالت از دست فشار آب و برس و جارو کمکی ساخته نیست. تنها روش کاربردی استفاده از شوره بر سنگ نما یا همان شوره زدای سنگ می باشد. محلول کلینر سنگ همانند آب است. با قلمو روی سنگ زده می شود و پس از آن که سفیدک ها را از دل سنگ به روی آن آورد با فشار آب شسته خواهد شد. بنابراین نه تنها شوره های سطحی سنگ بلکه سفید ها و املاح و نمک چند میلی متر اول را هم از بین می برد. سپس چون سنگمان قوی نیست و امکان شوره مجدد وجود دارد دو الی سه روز بعد که سنگ خشک شد نسبت به ضد آب کردن آن اقدام خواهیم کرد. رزین سنگ و نانو می توانند سنگ را ضد آب کرده و ضد آب شدن سنگ هم یعنی عدم شوره در صورت رسیدن رطوبت به سنگ.

حالت سوم؛ سنگ نما به مقدار متوسط شوره زده است و به دنبال راهکاری ارزان قیمت هستیم

در این مورد امتحان کرده و می بینیم که از فشار آب کاری ساخته نیست. از طرفی به دنبال راهکاری ارزان تر از شوره بر و شوره زدا هستیم؛ تنها روش باقی مانده استفاده از سرکه یا مواد اسیدی این چنینی می باشد. البته لازم به ذکر است ه کالاساخت و مشاورانش هیچگاه این روش را پیشنهاد نمی کنند. چرا که می دانیم هر معدن سنگ مشخصات و ویژگی های منحصر بفرد خود را داراست و اینکه با سرکه یا محلول های اسیدی چه واکنشی نشان دهد نامعلوم و مبهم است. همچنین در مواردی شاهد آن هستیم که سرکه و جوهر نمک بصورت ترکیبی روی نما زده شده و ساب سنگ تماما از بین رفته است. یعنی سنگ روح و جلای خود را از دست می دهد. بنابراین این روش سوم تنها در حد معرفی و تجربه بوده است و توسط ما تایید و پیشنهاد نخواهد شد.

جمع بندی

سنگ نما می تواند پتانسیل شوره زدن را داشته باشد. حال اینکه سنگ پس از یکی دوبار شستن شوره اش برطرف نشود نشان از آن دارد که باید به سراغ موارد دیگری بجز شستن با آب برویم. مواردی که در بالا بیان شد تماما می توانند شوره سنگ را در هر سطح و مرحله ای از بین ببرند. اما پیشنهاد ما این است که سنگ خوب و مطمئن را خریداری کنیم تا با این مشکلات روبرو نشویم. در بسیاری از موارد تفاوت دو سنگ دقیقا مشابه هم متر مربع صد تومان می باشد.

قبل از خرید فکر می کنیم که با خرید سنگ ارزان تر سود می بریم اما این سوال را از خود نمیپرسیم که چرا دو سنگ دقیقا مشابه و هم رنگ هم انقدر تفاوت قیمت دارند؛ متاسفانه پس از اینکه نما تمام شود و داربست نماکار جمع شود خواهیم دید که سنگ سفید زده، پوسته کرده یا شوره زده است؛ در آن هنگام متوجه دلیل تفاوت قیمت آن ها خواهیم شد. اما می گویند جلو ضرر را هر موقع بگیرید منفعت است؛ این موضوع نیز از این قانون مستثنا نبوده و می توانید از مشاوران ما راهنمایی بگیرید و با استفاده از شوره بر، محلول رزین و محلول نانو سنگ خود را روی نمای ساختمان ماندگار تر و مقاوم تر سازید. مشاوره تلفنی با شماره های 09129303014 و 03191004468 به صورت رایگان در سایت کالاساخت در خدمت شما هستیم.