بهترین شوینده‌های طبیعی و بدون ضرر در نظافت منزل

استفاده از شوینده‌های طبیعی و بدون ضرر در نظافت منزل این روزها یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که می‌خواهند محیط‌زیستی سالم و به دور از هر گونه آلاینده‌های مضر برای انسان و محیط‌زیست داشته باشند. بنابراین سؤال این است که  آیا باید خانه خود را بدون مواد شیمیایی سمی تمیز کردنید؟

هر انسانی ممکن است که نظافت را از جنبه‌های مختلف ببیند. شاید یکی از آن کارهایی است که یا عاشق آن یا از آن متنفر هستید! همچنین ممکن است آن را به عنوان یک تراپی برای رسیدن به آرامش ببینید. ایجاد یک سرپناه تمیز که در آن بتوان استراحت کرد دغدغه خیلی از افراد است. علاوه بر این‌ها امکان دارد که یکی از آن کارهایی است که باشد که باید هر هفته انجام دهید.

و درنهایت ممکن است به ندرت برای شما شادی به ارمغان آورد و آن هم شاید به این دلیل باشد که تکرارشوندگی آن از روی اجبار و عادت برای شما کسالت‌بار خواهد بود. اما در نهایت باید به این موضوع توجه داشته باشید که در هر مکانی که زندگی می‌کنید، تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی سمی امری ضروری است.

این یکی از راه‌هایی است که می‌توانید قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را کنترل کنید. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک‌کننده عمومی به عنوان مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز (EDCs) شناخته شده‌اند. همچنین این مواد با سرطان سینه و سایر بیماری‌ها مرتبط هستند.

معرفی پاک‌کننده های طبیعی و بی ضرر در نظافت منزل

پس با این اوصاف محصولات پاک‌کننده طبیعی برای استفاده در جهت نظافت محبوب‌تر می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در خانه با موادی که در دسترس دارید مانند جوش شیرین، سرکه سفید، لیمو، نمک خوراکی و اسید سیتریک تهیه کرد.

در اینجا چند دستورالعمل ساده برای شروع نظافت خانه بدون مواد شیمیایی سمی آورده شده است:

پاک‌کننده چندمنظوره = سرکه سفید

سرکه (اسید استیک) یک پاک‌کننده همه‌جانبه عالی است. خواص اسیدی طبیعی آن به این معنی است که می‌تواند به راحتی آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرد. یک قسمت سرکه را با یک قسمت آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید. می‌توانید پوست لیمو یا گیاهان معطر را برای معطر شدن محلول به آن اضافه کنید. توجه هرگز از سرکه روی سنگ یا سرامیک استفاده نکنید.

اسکراب سنگین = لیمو + بی‌کربنات سودا [همچنین به عنوان جوش شیرین شناخته می‌شود]

این دو پاک‌کننده طبیعی می‌توانند آلودگی‌ها و جرم‌های سخت شده از جمله زنگ‌زدگی را از بین ببرند. آب نصف لیمو را با 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و به محل مورد نظر بمالید. هر گونه باقیمانده را با آب و پارچه پاک کنید.

تمیزکننده آشپزخانه = جوش شیرین

برای تمیز کردن پیشخوان آشپزخانه، لوازم خانگی و داخل یخچال، تنها چیزی که نیاز دارید جوش شیرین است. این یک خوشبوکننده عالی است و می‌توان از آن برای براق کردن فولاد ضد زنگ استفاده کرد. 4 قاشق غذاخوری را با 450 میلی‌لیتر آب گرم مخلوط کنید و برای استفاده به یک بطری اسپری اضافه کنید.

برای تمیز کردن فولاد ضد زنگ، بی‌کربنات سودا را با مقداری آب گرم حل کنید تا خمیری به دست آید. با یک پارچه نرم، سطح آن را مالش دهید تا آثار از بین برود و سپس آن را با یک پارچه تمیز بمالید تا بدرخشد.

اسکراب حمام = جوش شیرین + نمک

برای تمیز کردن اسکراب خشک که در حمام به خوبی مؤثر است تا باقیمانده کف صابون را از بین ببرد. برای این منظور مقدار مساوی بی‌کربنات سدیم و نمک را به حالت خمیری تبدیل کرده  و روی سطوح لکه‌دار بمالید و سپس به خوبی آبکشی کرده و پاک کنید.

کپک زدا = سرکه سفید + نمک خوراکی

سرکه سفید را به یک بطری اسپری اضافه کنید (یکی از بطری‌های قدیمی خود را بازیافت کنید)، سپس روی سطح مورد نظر اسپری کنید و بگذارید 20 دقیقه بماند. بعد از آن یک مسواک قدیمی را به نمک خوراکی آغشته کرده و بعد از آن سطح را تمیز کنید.

شیشه‌پاک‌کن = سرکه سفید + الکل

داشتن آینه و پنجره بدون لکه و بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر امکان‌پذیر است. 250 میلی‌لیتر آب را با 3 قاشق غذاخوری سرکه سفید و 60 میلی‌لیتر الکل ضدعفونی‌کننده سطوح در یک بطری اسپری مخلوط کنید. پس از انجام این کار می‌توانید از آن مانند یک شیشه‌پاک‌کن معمولی استفاده کنید.

پاک‌کننده توالت = سرکه سفید + جوش شیرین

سرکه به همراه جوش شیرین قاتل میکروب‌های هستند. یک قسمت سرکه را با یک قسمت آب گرم و 4 قاشق غذاخوری بی‌کربنات سودا در یک بطری اسپری مخلوط کرده و تکان دهید تا مخلوط شوند. این محلول را به سطح توالت اسپری کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس شست و شوی همیشگی را انجام دهید.

آهک زدا = اسید سیتریک

اسید سیتریک رسوب آهک را حل می‌کند و میکروب‌ها را از بین می‌برد. 200 گرم اسید سیتریک و 150 میلی‌لیتر آب را با یک مایع شوینده سازگار با محیط‌زیست مخلوط کنید. این کار برای پاک‌سازی سطح کف حمام مفید است.

خوشبوکننده هوا = گیاهان خانگی

با استفاده از گیاهان خانگی که به طور طبیعی هوای خانه شما را خوشبو می‌کنند، برای همیشه از خوشبوکننده‌های هوای سمی خداحافظی کنید.

نتیجه‌گیری

پس دفعه بعد که یکی از محصولات تمیزکننده شما تمام می‌شود، آن را با یکی از گزینه‌های بالا جایگزین کنید و در عرض چند ماه، به طور کامل در خواهید یافت که خانه خود را بدون استفاده از آلاینده‌های شیمیایی به یک مکان مطلوب‌تر برای زندگی تبدیل کرده‌اید.

برگرفته از سایت فن باز