اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محبوب در ایران با حدود 20 میلیون کاربر ایرانی است، این شبکه اجتماعی کاملا رایگان است و امکان اشتراک گذاری فیلم و عکس های ۱ دقیقه ای نیز وجود دارد.

ما با جمعیت 20 میلیون نفری در اینستاگرام سر و کار داریم، هیچ محدودیتی برای استفاده از اینستاگرام وجود ندارد و این شبکه اجتماعی کاملا رایگان است، بنابراین میتوان اینستاگرام را بهترین مکان برای تبلیغات کسب و کارها معرفی کرد.

آیا اینستاگرام بستر مناسبی برای تبلیغات کسب و کار است؟

برخی از افراد معتقدند که اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی پر بیننده و بهترین مکان برای تبلیغات، راه اندازی کسب و کار و فروش محصولات و خدمات است.

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب تبلیغات کسب و کارها در اینستاگرام می پردازیم.

مزایای تبلیغات و فروش در اینستاگرام

استفاده از اینستاگرام کاملا رایگان است.

اینستاگرام کاملا رایگان است و استفاده از آن محدودیتی ندارد، شما می توانید تعداد نامحدودی صفحه ایجاد کرده و پست های متعددی را در آن ها منتشر کنید، برای استفاده از اینستاگرام نیازی به خرید هاست یا دامنه و آپلود تعداد مشخصی عکس و ویدیو نیست، چرا که همه این امکانات رایگان هستند.

امکان رشد و گسترش شغل در اینستاگرام بالا است.

با میلیون ها کاربر از سراسر جهان، فرصت های رشد برای مشاغل مختلف بسیار زیاد است، وقتی به آمار کشورهای مختلف نگاه می کنیم، متوجه پتانسیل عظیم اینستاگرام برای رشد کسب و کارمان خواهیم شد.

 راه های بسیار خوبی برای جذب مخاطب در این فضا وجود دارد، اینستاگرام دائما به روز می شود، این به این معنی است که همیشه راه حل های جدیدی برای استفاده از فرصت های رشد و توسعه وجود دارد.

تبلیغات اینستاگرام بخش کوچک اما بسیار قدرتمندی از این فضا هستند که می توانند در افزایش فالوور شما تاثیر گذار باشند، بنابراین شما فرصت های زیادی برای پیشرفت و توسعه شرکت خود دارید.

استفاده از اینستاگرام به آموزش نیازی ندارد.

هرکسی که مدت کوتاهی با گوشی هوشمند کار کرده باشد و کمی در مورد آن اطلاعات داشته باشد، کار با اینستاگرام را به راحتی و در مدت زمان کوتاهی یاد می گیرد.

پست، لایک، کامنت و ...کارهایی هستند که یادگیری آن ها آسان است و به آموزش خاصی نیاز ندارند.

تبلیغات اینستاگرام یکی از رایج ترین روش های بازاریابی محسوب می شود.

اگر از اعضای فعال اینستاگرام هستید حتما می دانید که یکی از بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات این شبکه اجتماعی است، تبلیغات تلویزیونی بی موقع، تبلیغاتزمان گیر سایت های مختلف و تبلیغات آزاردهنده بازی ها و اپلیکیشن های مختلف از نمونه های بارز تبلیغات آزاردهنده هستند.

شکل تبلیغات اینستاگرام با هر یک از مکان های ذکر شده متفاوت است، در واقع بسیاری از افراد نیز از دیدن تبلیغات مختلف در این فضا هیجان زده می شوند زیرا خدمات یا محصولات مورد علاقه خود را به راحتی و به روشی ممکن دریافت می کنند.

اینستاگرام جامعه ای بزرگ و گسترده محسوب می شود.

اگر بتوانید صفحه خود را به خوبی بازاریابی کنید و بدانید چگونه در اینستاگرام پول در بیاورید، می توانید خود را در معرض افراد زیادی با هر سلیقه ای قرار دهید.

همان طور که گفته شد حدود 20 میلیون ایرانی از اینستاگرام استفاده می کنند، برای اینکه خوب به نظر برسیم، باید فالوور، لایک و بازدید پست های مان را افزایش دهیم.

امکان اشتراک ویدئوهای زنده در اینستاگرام وجود دارد.

ویدیوی زنده و در واقع لایو اینستاگرام ابزاری عالی برای تبلیغ و محصولات و خدمات به مشتریان است.

برای راه اندازی این قابلیت در وب سایت ها باید هزینه پرداخت کنید، اما اینستاگرام این قابلیت را با کیفیت خوب رایگان کرده است.

معایب تبلیغات در اینستاگرام

فیلترینگ اینستاگرام

مهمترین مسئله در ایران در مورد اینستاگرام، فیلترینگ است، هیچ تضمینی وجود ندارد که صفحه شما برای چند روز غیر فعال شود کسب و کار شما ممکن است رونق داشته باشد اما ناگهان صفحه فیلتر می شود و تمام تلاش های شما بی نتیجه می ماند.

امکان هک شدن صفحات اینستاگرام وجود دارد.

هک شدن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که به خصوص برای افراد مشهور این شبکه اجتماعی پیش می آید، ممکن است بارها در سایت های مختلف با هک شدن مواجه شده باشید.

صفحه های اینستاگرام پس از هک شدن به طور کامل بازیابی می شوند اما در صورت بازیابی، تمام پست های صفحه از بین می رود، بنابراین به طور کلی خطر هک شدن توسط رقبا به خصوص برای افراد موفق بسیار زیاد بوده و هر لحظه امکان پذیر است.

امکان دسته بندی محصولات در اینستا وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که شما محصولات متنوعی را به فروش خواهید رساند، در اینستاگرام راهی برای تفکیک و دسته بندی محصولات وجود ندارد و شما باید همه محصولات را به روش خاصی در صفحه خود قرار دهید.

این امر یافتن محصول مورد نظر را بسیار دشوار می کند، برای کسانی که محصولات زیادی برای فروش دارند، عدم دسته بندی محصولات کار را سخت تر کرده و مشتریان باید برای پیدا کردن یک محصول کل صفحه را به پایین اسکرول کنند.

امکان آپدیت و به روز رسانی محصولات وجود ندارد.

به روز رسانی محصولات مانند قیمت ها و موجودی کالا یکی از مهم ترین وظایف یک فروشگاه اینترنتی است، شما باید زمان زیادی را صرف به روز رسانی و ویرایش محصولات یا پست های اینستاگرام کنید.

بنابراین اگر 100 محصول در صفحه خود دارید و می خواهید هر روز قیمت و موجودی هر محصول را بررسی و تغییر دهید، باید چندین ساعت وقت صرف کنید.

اینستاگرام درگاه پرداخت ندارد.

اینستاگرام قابلیت پرداخت آنلاین ندارد و برای فروش چیزی باید شماره حساب را مستقیماً در اختیار مشتری قرار دهید و منتظر پرداخت باشید.

در بهترین حالت می توانید او را با یک لینک مستقیم به درگاه پرداخت وصل کنید که در این صورت مشتری به راحتی به شما اعتماد نخواهد کرد.

ربات ها برای صفحات اینستاگرام خطرناک هستند.

ربات های اینستاگرام همیشه مشکلاتی مانند مزاحمت ها ایجاد می کنند، هنگامی که یک صفحه ایجاد می کنید، ربات های مختلف شما را پیدا می کنند و نظرات نامربوطی برای پست های شما می گذارند و صفحه شما را شخصا تبلیغ می کنند.

ربات ها گاهی اوقات می توانند باعث هرزنامه شناخته شدن برخی از صفحات در اینستاگرام شوند، اینستاگرام برای صفحات اسپم شناخته شده جریمه های جدی در نظر می گیرد.

امکان اطلاعات و آمار دقیق در اینستاگرام وجود ندارد.

عیب اصلی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام این است که نمی توان از تعداد بازدید، آمار فروش، موجودی و حتی قیمت های به روز محصولات از آن ها اطلاعات گرفت و به همین دلیل نمی توان از آنها برای اطلاع‌رسانی استفاده کرد.